عطر شالیزار
عطر شالیزار

عطر شالیزار

روحی

راهی بسوی کامیابی (برایان تریسی)

 

  چهارنوع انتظار وجود دارد که بر زندگی مؤثر است.

         نخستین آن، انتظار والدین است. همه ما به طور ناخودآگاه طوری برنامه ریزی شده ایم که بتوانیم توقعات و انتظارات والدینمان را که در دوره رشدمان درونی شده است، برآورده کنیم. نیاز به تأیید والدین، حتی به زمانی که آنها دیگر با ما نیستند، تسری می یابد. اگر والدین انتظار دارند که عملکرد خوبی داشته باشید، با اطمینان عمل کنید وآنان نیز مشفقانه شماتشویق کنند که بهترین باشید و بیشترین تلاش را بکنید، این توقع تأثیر شگرفی بر شکل گیری شخصیتتان دارد.

          دومین منبع انتظار که بر رفتارتان اثرگذار است انتظارات رئیستان است. افرادی که تحت مدیریت رؤسایی کار میکنند که دارای انتظاارت مثبت هستند، همیشه شادتر و دارای عملکرد بهتری نسبت به کسانی هستند که با رؤسای با نگرش منفی  و خرده گیر کار می کنند. از آنجا که بیش از اندازه تحت تأثیر انتظارات کسانی هستیم که درآمدمان به آنان وابسته است، کار کردن با کسانی که رفتار و منش منفی دارند، اصلاً خوشایند و موفقیت آمیز نیست.

          سومین منبع انتظار، توقعاتی است که از بچه ها، همسر و کارمندانتان دارید. شما روی شخصیت، رفتار و عملکرد آدم هایی که چشم به راهنمایی و تجربه شما دارند تأثیر زیادی دارید. هرچه نقشتان در زندگی دیگری مهم تر باشد، انتظارتتان بر عملکردش مؤثرتر است. رفتارتان هرچه به لحاظ اثرگذاری مستمرتر و به لحاظ انگیزشی قابل پیش بینی تر باشد، مطمئن تر و مستمرتر می توانید توقع دیگران را برانگیزید و آن ها همیشه سعی خواهند کرد که نومیدتان نکنند. شاید قشنگ ترین کاری که می توانید برای دیگری انجام دهید آن است که به وی بگویید "من به تو اطمینان دارم. تو می توانی این کار را انجام دهی"

          چهارمین منبع، انتظاراتی است که از خودتان دارید. جالب ترین چیز درباره انتظار آن است که می توانید انتظار نسبت به خودتان را هم شکل بدهید. خودتان می توانید دستگاه ذهنی و روش مخصوص برای دسترسی به جهان و رسیدن به اعتماد و انتظار از خود برای داشتن بهترین عملکرد را شکل بدهید.هرگز نمی توانید فراتر از انتظاراتی که از خود دارید گام بردارید. قدرت انتظارات مثبت به تنهایی می تواند تمام شخصیت و نیز همه زندگی شما را تغییر دهد.

برگرفته از کتاب : راهی بسوی کامیابی –نوشته برایان تریسی-ترجمه رویا نبوی چاشمی-انتشارات اردیبهشت 1387 چاپ اول صفحات 48-50

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد