عطر شالیزار
عطر شالیزار

عطر شالیزار

روحی

نکات مهم رانندگی در فصول سرد سال


                                                        مقدمه

 

یکی از بهترین لحظات هنگام رانندگی برای خیلی از رانندگان ، بارش باران است اما رانندگی در برف و باران مهارت بیشتری می خواهد. چرا که خیابان های خیس یکی از عوامل مهم تصادفات رانندگی محسوب می شوند و تنها رعایت نکات ایمنی است که از این لحظات ، خاطرات خوب بارانی می سازد. جاده های خیس یکی از عوامل مهم سوانح رانندگی هستند ، اما به کارگیری تکنیک های رانندگی ایمن می تواند مانع از آن شود که سرنوشت شما و ماشین تان به برخورد با نرده های کنار جاده یا خدای ناخواسته به سقوط از دره ها ختم شود.

 

 

باران هر چند سبب لطافت هوا می شود ، اما برای رانندگان و عابران خیابان ها خطرناک است. اگر می خواهید خاطره خسارت و اتلاف وقت ، جای لذت بردن از لطافت هوا ننشیند ، توصیه هایی که در ادامه این مقاله آمده است را جدی بگیرید و به آنها عمل کنید. گاه یک بی دقتی ساده ، جان آدم ها را می گیرد و گاه ، یک توصیه ساده ، جان آدم ها را نجات می دهد. جان آدم ها به همین چیزهای ساده وابسته است.

 

 

 

قبل از سفر و یا استفاده از خودرو

 

 

۱- قبل از آغاز سفر ، لازم است بازدیدهایی را از خودرو خود به عمل آورید. بنابراین پیش از حرکت و روشن کردن موتور ، ابتدا فشار باد لاستیک ها را کنترل کرده و دقت کنید لاستیک ها ترک ، خرابی و یا ساییدگی نداشته باشند. این چک کردن در مورد تایر زاپاس نیز صدق می کند.

 

۲- نشت روغن ، بنزین ، آب و مایعات دیگر را به دقت مورد بازدید قرار دهید.

 

۳- از سالم بودن و کار کردن چراغ ها ، اطمینان کامل حاصل نمایید.

 

۴- همراه داشتن آچار چرخ و جک ، ضروری است. همچنین قبل از حرکت جک خودرو را چک نمایید تا سالم باشد.

 

۵- میزان آب رادیاتور و شیلنگ های مربوطه در قسمت جلویی رادیاتور را بازدید کنید که مسدود نشده باشد. میزان بودن آب باتری ، روغن ترمز و کلاچ ، وضعیت تسمه پروانه و نشت لوله های بنزین را کنترل کنید.

 

۶- بعد از روشن کردن موتور ، از صحت کار سرعت سنج و سایر وسایل اندازه گیری اطمینان حاصل کنید. از ترمزها و صحت کار آنها ، در محل امنی مطمئن شوید. به صداهای غیرعادی و اضافی موتور ، توجه کنید. در صورتی که عیب یا نقص مشاهده نمودید ، حتما نسبت به رفع آن اقدام نمایید و چنانچه همه قسمت های خودرو ، درست کار می کردند ، با اطمینان و آسودگی خاطر ، از سفر خود لذت ببرید.

 

۷- از سالم بودن برف پاک کن های جلو و عقب مطمئن باشید و بسته به شدت باران ، سرعت برف پاک کن را تنظیم کنید.

 

 

۸- منبع آب شیشه شوی را به طور مرتب کنترل کنید. در یک جاده گل آلود ، حتی پس از باران ، ماشین های جلویی آن را گلی خواهند کرد.

 

۹- کمربندهای ایمنی را چک کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل نمایید.

 

۱۰- به علت عدم تسلط کافی در این شرایط آب و هوایی ، حتمی آیینه های خودرو را چک نمایید تا سالم باشند.

 

۱۱- از وجود ضد یخ در خودروی خود مطمئن شوید. این مسئله می تواند شما را سخت گرفتار کند.

 

۱۲- همیشه یک دستمال تمیز در خودروی خود داشته باشید. ممکن است برای تمیز کردن شیشه ها لازم شود.

 

۱۳- یک کاردک می تواند کمک بزرگی به از بین بردن یخ بسته شده بر روی شیشه ها به شما کند.

 

۱۴- به خاطر تاریکی زود هنگام هوا ، حتمی یک چراغ قوه و یا چراغ اضطراری با خود داشته باشید.

 

 

 

رانندگی در خیابان های شهر

 

 

۱- خطوط وسط و گذرگاه های عابر پیاده پوشیده از رنگی است که هنگام بارندگی به شدت لغزنده می شود. نزدیک یا روی آنها ترمز نکنید.

 

۲- وقتی باران آنقدر شدید است که سرعت برف پاک کن هم چاره ساز نیست یا جلوی دید مناسب را می گیرد ، عینک آفتابی بزنید. تعجب نکنید ، عینک های آفتابی ضد انعکاس نور ، اعوجاج حاصل از قطرات باران را خنثی می کند و باعث دید بهتر می شود.

 

۳- حتی اگر هوا روشن است و دید خودتان هم عالی است ، چراغ ها را روشن کنید تا رانندگان جلویی شما را در آینه و از پشت شیشه های بخار گرفته ببینند و احتمال تصادف و اتلاف وقت کاهش یابد.

 

۴- گاهی گذرگاه های نمناک به خصوص در ورودی شهرها از معابر کاملا خیس و شسته شده خطرناک تر است. دوده خروجی از اگزوزها ، جرم های حاصل از آلودگی هوا و غیره ... ، به سبب آغشته شدن به لایه های چرب و روغنی با اولین نم باران سطوح عبور را چنان لغزنده و لیز می کند که تلفیق سرعت و ترمز به شدت خطرآفرین می شود.

 

 

۵- در گذرگاه های پوشیده از آب و به ویژه چاله ها ، آرام برانید تا آب بر سر و روی عابران نپاشد. اگر هیدروپلنینگ (قرار گرفتن لایه آب بین لاستیک و سطح آسفالت و در نتیجه کاهش شدید اصطکاک) ایجاد نشود ، احتمال پاشیدن و نفوذ آب به قسمت های موتور و خاموش شدن خودرو نیز کاهش یابد.

 

۶- اگر خودروی شما مجهز به سیستم کروز کنترل یا تثبیت سرعت خودکار است به هیچ وجه از آن حین حرکت روی گذرگاه خیس یا از آن بدتر ، در یخبندان استفاده نکنید. البته در برخی خودروها استفاده از کروز هنگام روشن بودن برف پاک کن به صورت پیشفرض ، ناممکن است.

 

۷- به چراغ ترمز خودروی جلو اعتماد نکنید. برای افزایش زمان عکس العمل با فاصله بیشتر و بدون عجله و آرام برانید.

 

۸- در رانندگی ، به خصوص زیر باران ، لجبازی نکنید. راه را برای خودروهایی باز بگذارید که به هر دلیل منطقی یا غیرمنطقی عجله دارند. شاید خبر یا اتفاقی ناگوار هر ثانیه را برای راننده به ظاهر عجول ، ارزشمند کرده باشد.

 

۹- از راهنما استفاده کنید و از تغییر مسیر ناگهانی و گرداندن سریع فرمان روی زمین خیس به سبب افزایش احتمال سر خوردن و تصادف بپرهیزید.

 


 

۱۰- آرام و با احتیاط رانندگی کنید ، به خصوص سر پیچ ها.

 

۱۱- هنگامی که لازم است توقف کنید یا سرعت خودرو را کم کنید ، به آرامی و ملایمت ترمز کنید.

 

۱۲- هرگز یکباره پای خود را روی ترمز نگذارید.

 

۱۳- اگر ماشین تان شروع به لغزیدن کرد ، به آهستگی پای تان را از روی گاز بردارید و  فرمان را در جهتی که می خواهید جلوی ماشین حرکت کند ، بپیچانید.

 

۱۴- در همان مسیری که ماشین های جلویی تان حرکت می کنند ، رانندگی کنید.

 

۱۵- اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدیدی شدید ، چند بار به طور پیایی پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد. البته رانندگان ماشین هایی که به ترمز ABS مجهزند ، خیالشان از این بابت راحت تر است زیرا این ترمزها برای لیز نخوردن در چنین شرایطی طراحی شده اند.

 

۱۶- شاید این سوال پیش بیاید که هنگام سر خوردن ، چگونه خودرو را متوقف کنیم ؟  بهترین کار ، این است که اعتمادبه نفس داشته و به خود مسلط باشید. از ترمز کردن بپرهیزید زیرا ضربه زدن به ترمز در روی سطح لغزنده چرخ ها را قفل می کند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر می شود. باید در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم در آمد ، در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود یا آرام روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.

 

۱۷- هنگام گرفتن ترمز ، ابتدا فاصله خودروی پشت سر را در آینه بسنجید ، سپس آرام و پیاپی ترمز کنید تا خاموش و روشن شدن چراغ های ترمز ، راننده پشت سر را نیز از قصدتان آگاه کند.

 

۱۸- با اندکی پایین کشیدن شیشه ها یا باز کردن مجرای گردش هوای خودرو ، از بخار کردن شیشه ها و کاهش دید جلوگیری کنید.

 

 

 

رانندگی در آزادراه و بزرگراه

 

 

رانندگی در آزادراه ها و یا بزرگراه ها قواعد ایمنی خاص خودش را دارد. بنابراین اگر در مسیرتان از آزادراه می گذرید ، این موارد را با خود مرور کرده یا به سرنشینان خودرو یاد آوری کنید.


۱- اطمینان از سلامت وسیله نقلیه. (همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم)

 

۲- خود و دیگر سرنشینان را به استفاده از کمربند ایمنی عادت داده و کودکان را به ضرورت استفاده از کمربند ایمنی به هنگام رانندگی ، آموزش دهید.

 

۳- پس از قرار گرفتن در خط عبور آزادراه ، با توجه به سرعت های مجاز و مشخصات وسیله نقلیه خود (کندرو و تندرو) ، در خط تعیین شده حرکت کنید.

 

 

۴- در هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط کامل ، از چراغ راهنما و آیینه استفاده نمایید.

 

۵- از بیرون نبودن اعضای بدن سرنشینان خودرو در هنگام حرکت ، اطمینان حاصل کنید و حواستان متمرکز رانندگی باشد.

 

۶- سعی کنید در هنگام رانندگی ، با سرنشینان خودرو و تلفن همراه صحبت نکنید.

 

۷- در هنگام نزدیک شدن به محل اخذ عوارض ، ضمن امتحان ترمز و کاهش سرعت با توجه به آیینه وسیله نقلیه بدون انحراف به چپ و راست ناگهانی ، در مسیری که قبلا پیش بینی کرده اید ، قرار گیرید.

 

 

۸- در پشت فرمان خودرو ، مراقب جان خود و همسفران باشید و با سرعت مناسب و اعصابی آرام ، رانندگی کنید.

 

۹- جاده همیشه تسلیم راننده و راه باز ، وسوسه انگیز است. پس با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنید.

 

۱۰- هنگام سفر ، کنار آزادراه توقف نکنید. با کمی حوصله به نزدیکترین پارکینگ (توقفگاه) می رسید و در صورت ضرورت و نیاز به توقف ، خودرو را به شانه خاکی راه هدایت کنید.

 

۱۱- از پاک نمودن شیشه ها و چراغ های خودروی خود غفلت نکنید.

 

۱۲- از بین خطوط ، رانندگی کنید و خط سبقت را برای مدت طولانی اشغال نکنید.

                                                                                    منبع :لینکدونی

 

نظرات 1 + ارسال نظر
بابک دلشاد 1391,11,11 ساعت 07:09

اورینگ های پمپ روغن هیدرولیک هم فراموش نشه!

سلام -

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد