عطر شالیزار
عطر شالیزار

عطر شالیزار

روحی

اندرز لقمان حکیم...


روزی لقمان به پسرش گفت:

امروز به تو سه پند می دهم که کامروا شوی.

اول اینکه سعی کن در زندگی بهترین غذای جهان را بخوری!
دوم اینکه در بهترین بستر و رختخواب جهان بخوابی!
و سوم اینکه در بهترین کاخها و خانه های جهان زندگی کنی!


پسر لقمان گفت ای پدر ما یک خانواده بسیار فقیر هستیم
چطور من می توانم این کارها را انجام دهم؟

لقمان جواب داد:
اگر کمی دیر تر و کمتر غذا بخوری
هر غذایی که میخوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد.

اگر بیشتر کار کنی و کمی دیرتر بخوابی
در هر جا که خوابیده ای احساس می کنی بهترین خوابگاه جهان است.

و اگر با مردم دوستی کنی و در قلب آنها جای گیری
آن گاه بهترین خانه های جهان مال توست

خلاقیت...


در یک شرکت بزرگ ژاپنی که تولید وسایل آرایشی را برعهده داشت یک مورد به یاد ماندنی اتفاق افتاد

شکایتی از سوی یکی مشتریان به کمپانی رسید . او  اظهار داشته  بود  که  هنگام  خرید  یک بسته صابون  متوجه شده بود که  آن قوطی خالی است.

بلافاصله  با تاکید و پیگیریهای مدیریت ارشد  کارخانه  این مشکل  بررسی ،  و دستور صادر شد که خط بسته بندی اصلاح گردد و قسمت فنی  و مهندسی نیز تدابیر لازمه را جهت پیشگیری از تکرار چنین مسئله ای اتخاذ نماید  .  

مهندسین نیز دست به کار شده و راه حل پیشنهادی خود را چنین ارائه دادند:....  پایش ( مونیتورینگ )  خط بسته بندی با اشعه ایکس

بزودی سیستم مذکور خریداری شده و با تلاش شبانه روزی گروه مهندسین ،‌ دستگاه تولید اشعه ایکس و مانیتورهائی با رزولوشن بالا نصب شده  و خط مذبور تجهیز گردید.

سپس دو نفر اپراتور نیز جهت کنترل دائمی پشت آن دستگاهها به کار گمارده شدند  تا از عبور احتمالی قوطیهای خالی جلوگیری نمایند.  

نکته جالب توجه در این بود که درست همزمان با این ماجرا ،  مشکلی مشابه  نیز در یکی از کارگاههای کوچک تولیدی پیش آمده بود اما آنجا  یک کارمند معمولی و غیر متخصص آنرا به شیوه ای بسیار ساده تر و کم خرجتر حل کرد :  

تعبیه یک دستگاه پنکه در مسیر خط  بسته بندی تا قوطی خالی را باد ببرد !!!

 

نوازنده ویلون

     در یک سحرگاه سرد ماه ژانویه، مردی وارد ایستگاه متروی واشینگتن دی سی شد  و شروع به نواختن ویلون کرد. این مرد در عرض ۴۵ دقیقه، شش قطعه ازبهترین قطعات باخ را نواخت. از آنجا که شلوغ ترین ساعات صبح بود، هزاران نفر برای رفتن به سر کارهای‌شان به سمت مترو هجوم آورده بودند.

     سه دقیقه گذشته بود که مرد میانسالی....متوجه نوازنده شد. از سرعت قدم‌هایش کاست و چند ثانیه‌ای توقف کرد، بعد با عجله به سمت مقصد خود براه افتاد.یک دقیقه بعد، ویلون‌زن اولین انعام خود را دریافت کرد. خانمی بی‌آنکه توقف کند یک اسکناس یک دلاری به درون کاسه‌اش انداخت و با عجله براه خود ادامه داد.چند دقیقه بعد، مردی در حالیکه گوش به موسیقی سپرده بود، به دیوار پشت‌ سر تکیه داد، ولی ناگهان نگاهی به ساعت خود انداخت وبا عجله از صحنه دور شد،کسی که بیش از همه به ویلون زن توجه نشان داد، کودک سه ساله‌ای بود که مادرش با عجله و کشان کشان بهمراه می ‌بردکودک یک لحظه ایستاد و به تماشای ویلون‌زن پرداخت، مادر محکم تر کشید وکودک در حالیکه همچنان نگاهش به ویلون‌زن بود، بهمراه مادر براه افتاد،این صحنه، توسط چندین کودک دیگرنیز به همان ترتیب تکرار شد، و والدین‌شان بلا استثنا برای بردن‌شان به زور متوسل شدند.در طول مدت ۴۵ دقیقه‌ای که ویلون‌زن می نواخت، تنها شش نفر، اندکی توقف کردند. بیست نفر انعام دادند، بی‌آنکه مکثی کرده باشند، و سی و دو دلار عاید ویلون‌زن شد. وقتیکه ویلون‌زن از> نواختن دست کشید و سکوت بر همه جا حاکم شد، نه کسی متوجه شد. نه کسی تشویق کرد،ونه کسی او را شناخت.هیچکس نمی‌دانست که این ویلون‌زن همان (جاشوا بل ) یکی از بهترین موسیقیدانان جهان است، و نوازنده‌ی یکی از پیچیده‌ترین فطعات نوشته شده برای ویلون به ارزش سه ونیم میلیون دلار، می‌باشد.

 جاشوا بل، دو روز قبل از نواختن در سالن مترو، در یکی از تاتر های شهر بوستون، برنامه‌ای اجرا کرده بود که تمام بلیط هایش پیش‌فروش شده بود، وقیمت متوسط هر بلیط یکصد دلار بود.

     این یک داستان حقیقی است،نواختن جاشوا بل در ایستگاه مترو توسط واشینگتن‌پست ترتیب داده شده بود، وبخشی از تحقیقات اجتماعی برای سنجش توان شناسایی، سلیقه و اولویت ‌های مردم بود.

 

لالایی آرام بخش....

زن و شوهر پیری با هم زندگی می کردند.
پیر مرد همیشه از خروپف همسرش شکایت داشت و پیر زن هرگز زیر بار نمی رفت و گله های شوهرش رو به حساب بهانه گیری های او می گذاشت.
این بگو مگوها همچنان ادامه داشت تا اینکه یک روز ...

پیرمرد برای اینکه ثابت کند زنش در خواب خروپف می کند و آسایش او را مختل می کند ضبط صوتی را آماده کرد و شبی همه سر و صدای خرناس های گوشخراش همسرش را ضبط کرد.
پیر مرد صبح از خواب بیدار شد و شادمان از اینکه سند معتبری برای ثابت کردن خروپف های شبانه او دارد به سراغ همسر پیرش رفت و او را صدا زد، غافل از اینکه زن بیچاره به خواب ابدی فرو رفته بود!
از آن شب به بعد خروپف های ضبط شده پیرزن، لالایی آرام بخش شبهای تنهایی او بود !

پاسخ معما در سکوت...

     روزی کشاورزی متوجّه شد ساعتش را در انبار علوفه گم کرده است.ساعتی معمولی امّا با خاطره ای از گذشته و ارزشی عاطفی بود.بعد از آن که در میان علوفه بسیار جستجو کرد و آن را نیافت از گروهی کودکان که در بیرون انبار مشغول بازی بودند مدد خواست و وعده داد که هر کسی آن را پیدا کند جایزه ای دریافت نماید.کودکان به محض این که موضوع جایزه مطرح شد به درون انبار هجوم آوردند و تمامی کپّه های علف و یونجه را گشتند امّا باز هم ساعت پیدا نشد.کودکان از انبار بیرون رفتند و درست موقعی که کشاورز از ادامۀ جستجو نومید شده بود،  پسرکی نزد او آمد و از وی خواست به او فرصتی دیگر بدهد.کشاورز نگاهی به او انداخت و با خود اندیشید، "چرا که نه؟ به هر حال، کودکی صادق به نظر میرسد."پس کشاورز کودک را به تنهایی به درون انبار فرستاد.بعد از اندکی کودک در حالی که ساعت را در دست داشت از انبار علوفه بیرون آمد.کشاورز از طرفی شادمان شد و از طرف دیگر متحیّر گشت که چگونه کامیابی از آنِ این کودک شد.

     پس پرسید، "چطور موفّق شدی در حالی که بقیه کودکان ناکام ماندند؟"

     پسرک پاسخ داد، "من کار زیادی نکردم؛ روی زمین نشستم و در سکوت کامل گوش دادم تا صدای تیک تاک ساعت را شنیدم و در همان جهت حرکت کردم و آن را یافتم."

شهر نراق...

در تاریخ 1393/2/4با همراه همسر و دوستانم از شهر تاریخی نراق دیدن کردیم .

اطلاعات  و عکسهای زیبا از کوچه ها ،کاروانسرا،بازار،خانه های قدیمی و...این شهر زیبا و قدیمی :

-بافت تاریخی منحصر به فرد، ویژگی های خاص اقلیمی و اجتماعی، بهره گیری از آداب و رسوم خاص مردمان و کالبد بکر معماری سنتی از جمله شاخص های مهم نراق به عنوان تنها شهر ویژه کشور است.
-شهر نراق؛ واقع در 15 کیلومتری مسیر دلیجان به کاشان، دارای طول جغرافیایی 50 درجه و 40 ثانیه و عرض 33 درجه و 59 ثانیه و ارتفاع یکهزار وششصدو پنجاه متری از سطح دریاست که از سال 1339 با تاسیس شهرداری از نظر تقسیمات کشوری شهر محسوب گردید.
-نراق با وسعت حدود 70 کیلومترمربع به علت محاصره از سه طرف توسط کوهها ، دارای آب و هوای کوهستانی است، این خطه از طرف شمال به کوه ال و از سوی باختر در 18 کیلومتری به شهر دلیجان و از طرف جنوب به روستای سینقان وازسوی خاور در 22 کیلومتری به مشهد اردهال، 40 کیلومتری به نیاسر و در 70 کیلومتری به کاشان منتهی می شود.
-آب انبارها،بازار،کاروانسرا و... شهر نراق از شاهکارهای معماری دوره قاجار است که  آب انبارها در هر سه محله این شهر یعنی محله بالا، محله پائین و محله بازار دیده می شود.
-غار نخجیر دلیجان با 70 میلیون سال قدمت در منطقه گردشگری به وسعت 300 هکتار با همین نام در 5 کیلومتری باختر نراق نیز از نقاط دیدنی این شهر است.



روز بیادماندنی از غار چال نخجیر با همراه دوستان...


     روز پنجشنبه مورخ 1393/2/4باهمراه همسر و دوستانم از غار بسیار زیبای غار "چال نخجیر "(تا عمق 1200متری)دیدن کردیم. حتما از این مکان بسیار زیبا و بی نظیر دیدن فرمایید.

       اطلاعات و تصاویر بی نظیر غار چال نخجیر:

نام (های) غار : چال نخجیر

تعداد دهانه غار : 1 دهانه

استان : مرکزی

نزدیکترین شهر :جاده دلیجان به نراق (7 کیلومتری شهر نراق)

طول غار : 1200 متر(فعلا)

عمق غار : 40-50 متر

توضیحاتی درباره نوع غار : این غار یک غار طبیعی می باشد. جزء غارهای طبقاتی. غار سنگ ها از نوع گل کلمی. جزء غارهای خود احیای دنیا می باشد.

شرحی از پیمایش و ابزار مورد نیاز : 1200 متر از این غار برای عموم مردم آماده شده و نیاز به ابزار و تجهیزات نمی باشد.

قدمت غار : 70.000.000ساله

کاشفان : درسال 1367در اثر انفجار اداره آب دهانه غار بازشد . و اولین نفر شادروان کامران سلیمانی تا عمق 500متری آن پیش رفت . در سال 1368 دکتر فریدون بیاناتی با تیم همراه به قصد کشف آن داخل غار شدند.