عطر شالیزار
عطر شالیزار

عطر شالیزار

روحی

خداحافظی از همکاران


به نام خداوند بخشنده مهربان

 

سلام به همه دوستان و همکاران گرامی

خداوند منان را شاکرم که بر من منت نهاد تا بخشی از عمر خویش را در جمع با صفا و پر محبت شما همکاران گرامی سپری کنم، به یقین ادعا میکنم که در طول این مدت بهره فراوانی از آموزه های انسانی، اخلاقی، علمی و فنی شما مدیران توانمند و همکاران پرتلاش و اندیشمند محترم نصیب اینجانب شده است. با توجه به انتقال اینجانب به اداره کل بانکداری خرد، امیدوارم قصور بنده را از صمیم قلب بخشیده و این حقیر را حلال فرمایید. ان شاالله در آینده نزدیک شاهد موفقیت و سربلندی هر چه بیشتر بانک سبزمان و شما باشیم.

 


با سپاس

محمدرضا روحی

شعرقاصدک -مهدی اخوان ثالث


قاصدک ! هان ، چه خبر آوردی ؟

از کجا وز که خبر آوردی ؟

 خوش خبر باشی ، اما ،‌اما

گرد بام و در من 

 بی ثمر می گردی

انتظار خبری نیست مرا 

 نه ز یاری نه ز دیار و دیاری باری

برو آنجا که بود چشمی و گوشی با کس 

 برو آنجا که تو را منتظرند 

 قاصدک

در دل من همه کورند و کرند

دست بردار ازین در وطن خویش غریب

قاصد تجربه های همه تلخ 

 با دلم می گوید 

 که دروغی تو ، دروغ 

 که فریبی تو. ، فریب 

 قاصدک ! هان ، ولی ... آخر ... ای وای 

 راستی ایا رفتی با باد ؟

با توام ، ای! کجا رفتی ؟ ای

راستی ایا جایی خبری هست هنوز ؟

مانده خاکستر گرمی ، جایی ؟

 در اجاقی طمع شعله نمی بندم خردک شرری هست هنوز ؟

 قاصدک

ابرهای همه عالم شب و روز

در دلم می گریند

چه بگوییم، چه نگوییم


کلمه ها بر احساسها و اندیشه ها تاثیر می‌گذارند.


بگوییم :  از اینکه وقت خود را در اختیار  من گذاشتید متشکرم.

نگوییم : ببخشید که مزاحمتان شدم.


بگوییم : در فرصت مناسب کنار شما خواهم بود.

نگوییم : گرفتارم.


بگوییم : راست می‌گی؟ راستی؟

نگوییم : دروغ نگو.


بگوییم :  خدا  سلامتی بده.

نگوییم :  خدا بد نده.


بگوییم : هدیه برای شما.

نگوییم :  قابل ندارد.


بگوییم : با تجربه شده.

نگوییم :  شکست خورده.


بگوییم: قشنگ نیست.

نگوییم : زشت است.


بگوییم: خوب هستم.

نگوییم: بد نیست.


بگوییم : مناسب من نیست.

نگوییم : به درد من نمی‌خورد.


بگوییم : با این کار چه لذتی می‌بری؟

نگوییم : چرا اذیت می‌کنی؟


بگوییم : شاد و پر انرژی باشید.

نگوییم : خسته نباشید.


بگوییم: من.

نگوییم: اینجانب.


بگوییم: دوست ندارم.

نگوییم: متنفرم.


بگوییم: آسان نیست.

نگوییم: دشوار است.


بگوییم : بفرمایید.

نگوییم : در خدمت هستم.


بگوییم : خیلی راحت نبود.

نگوییم : جانم به لبم رسید.


بگوییم : مسئله را خودم حل می‌کنم.

نگوییم : مسئله ربطی به تو ندارد.

متن جالب یک کارت عروسی!!!


آخر این هفته جشن ازدواج ما به پاست 

با حضور گرم خود در آن صفا جاری کنید 

ازدواج و عقد یک امر مهم و جدی است 

لطفا از آوردن اطفال َخودداری کنید 

بر شکم صابون زده ،آماده سازیدش قشنگ 

معده را از هر غذا و میوه ای عاری کنید 

تا مفصل توی آن جشن عزیز وباشکوه 

با غذا و میوه آن جشن افطاری کنید 

البته خیلی نباید هول و پرخور بود،هان! 

پیش فامیل مقابل آبروداری کنید 

میوه،شیرینی،شب پاتختی مان هم لازم است 

پس برای صرفه جویی اندکی یاری کنید 

گرکسی با میوه دارد می نماید خودکشی 

دل به حال ما و او سوزانده،اخطاری کنید 

موقع کادو خریدن چرب باشد کادوتان 

پس حذر از تابلو و ساعات دیواری کنید 

هر چه باشد نسبت قومی تان نزدیکتر 

هدیه را هم چرب تر ز روی ناچاری کنید 

در امور زندگی ، دینار اگر باشد حساب 

کادو نوعی بخشش است،آن را سه خرواری کنید 

گرم باید کرد مجلس را از این رو گاه گاه 

چون بخاری بهر تنظیم دما کاری کنید 

کی دلش می خواهد آخر در بیاید سی دی اش؟ 

با موبایل خود مبادا فیلم برداری کنید 

در نهایت مجلس مارا مزین با حضور 

بی ادا و منت و هرگونه اطواری کنید

ابیا(کفات)

                             

     ابیا - نام علمی: Scolopax

ابیاها (کفات به زبان تالشی)پرندگانی هستند جنگلی و تک زی با طول ۳۴ سانتی‌متر که بدن‌هایی چاق داشته و پرهای سیاه و قهوه‌ای نقشداری که قابلیت همرنگ شدن با محیط و پنهان شدن در پشت بوته‌ها را به پرنده می‌دهد آن را پوشانده‌است. چشم‌ها در دو طرف سر واقع شده‌اند و میدان دیدی ۳۶۰ درجه را به پرنده می‌دهند. منقار ابیاها بلند و باریک بوده و نوک آن در آرواره بالایی بر خلاف دیگر پرندگان انعطاف‌پذیر است.

      پراکندگی و زیستگاه

تنها دو گونه از ابیاها را می‌توان در نقاط مختلفی از جهان دید و بقیهٔ آنها بومی جزایری همچون  در جنوب ژاپن و فیلیپین و جاوه، سوماترا، و اندونزی  هستند. این پرندگان بیشتر مناطق مرطوب و جنگلی را برای زیستن ترجیح می‌دهند.

در ایران ابیاهای مهاجر فصل زمستان را در شمال کشور و بویژه در زمین‌های پست ناحیهٔ دریای خزرمی‌گذرانند و گاهی در مناطق جنوبی‌تری همچون فارس وخوزستان نیز دیده می‌شوند.

این پرنده  درمنطقه شفت مخصوصا نواحی جلگه ای و کوهپایه (شالما - احمدسرگوراب - چوبر - نصیرمحله و ...) به وفور دیده میشود که شکارچی ها با تفنگ و تله های مخصوص که ازچوب و نخ میباشد ، این پرنده راشکار می کنند.

این پرندگان به هنگام غروب یا شب‌هنگام به دنبال غذا رفته (بصورت زیگزاگ پرواز میکند)و با منقارهای بلندشان زمین‌های نرم را برای یافتن کرم های خاکی جستجو می‌کنند. آنها طول روز را به استراحت می‌پردازند و پرهای نقشدارشان آنها را از دید دیگران پنهان می‌سازد.


                                           

حتما ببینید!!!

فقط با کلیک کردن زیر از وضعیت و کارکرد قلب انسان به صورت آشکارا آگاه شوید ...!

بعد از کلیک کمی تحمل نمایید!

                                             لطفا اینجا کلیک کنید


نرمی ...


کتاب: «تائو ت ِ چنگ»
نوشته: لائوتسه

هیچ چیز در این جهان چون آب، نرم و انعطاف پذیر نیست.
با این حال برای حل کردن آنچه سخت است، چیز دیگری ‌یارای مقابله با آب را ندارد.
نرمی بر سختی غلبه می کند و لطافت بر خشونت.
همه این را می دانند ولی کمتر کسی به آن عمل می کند.
انسان، نرم و لطیف زاده می شود و به هنگام مرگ خشک و سخت می شود.
گیاهان هنگامی که سر از خاک بیرون می آورند نرم و انعطاف پذیرند
و به هنگام مرگ خشک و شکننده.
پس هر که سخت و خشک است، مرگش نزدیک شده
و هر که نرم و انعطاف پذیر، سرشار از زندگی است.
آرام زندگی کن!
هرگز با طبیعت‌ یا همجنسان خود ستیزه مکن و گزند را با مهربانی تلافی کن.

آثار اقتصادی صنعت توریسم

 

آثار اقتصادی صنعت توریسم

 

    برای اندازه‌گیری تاثیر اقتصادی صنعت توریسم، باید مزایا و مضرات آن مشخص شود و سپس در جهت افزایش مزیت‌ها و کاهش مشکلات، اقدامات لازم صورت گیرد.

    در کشورهای صنعتی، توسعه صنعت توریسم، موجب تنوع درآمدها و کاهش ناهماهنگی در اقتصاد می‌شود و در کشورهای در حال توسعه، فرصتی برای صادرات ایجاد می‌کند که نرخ رشد آن از اشکال سنتی صادراتی بیشتر است.

    علی‌رغم اهمیت فزاینده صنعت توریسم، هنوز هم درآمدهای حاصل از آن در جداول اقتصاد ملی بسیاری از کشورها از جمله ایران، به عنوان یک بخش جداگانه درج نمی‌شود، بلکه زیرمجموعه‌ بخش خدمات قرار می‌گیرد. بنابراین، اندازه‌گیری سهم صنعت توریسم در اقتصاد کشورها دشوار است. اقتصاددانان، با بررسی منابع اطلاعاتی متعدد به شرح زیر، می‌کوشند آثار اقتصادی صنعت جهانگردی را محاسبه کنند:

   درآمد ایجاد شده و سهم آن در تولید خالص یا ناخالص ملی: این اطلاعات، اهمیت صنعت جهانگردی را در کل اقتصاد نشان می‌دهد.

    درآمد ارزی حاصل از جهانگردی بین‌المللی: این مبلغ شامل درآمد ارزی ناخالص خارجی، مجموعه هزینه‌های جهانگردان خارجی و درآمدهای ارزی خالص است (از خالص باقی مانده در کشور پس از کسر کردن هزینه‌های ارزی) هزینه‌های ارزی، برای واردات کالاها و خدمات در صنعت جهانگردی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل مواد غذایی، اقلام و تجهیزات و تسهیلات اقامتی، حقوق و دستمزد کارکنان و غیره می‌شود.

   افزایش سطح اشتغال در جامعه: اشتغال در صنعت جهانگردی، دارای اشکال مختلفی به شرح زیر است:

الف)  اشتغال مستقیم: اشتغال مستقیم شامل افرادی است که در موسسات جهانگردی مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، آژانس‌های مسافرتی و جهانگردی و فروشگاه‌های مختلف جهانگردی فعالیت می‌کنند.

ب) اشتغال غیرمستقیم: اشتغال غیرمستقیم شامل مشاغل ایجاد شده در نقش‌های عرضه کننده کالاها و خدمات کشاورزی، شیلات، تولیدی و غیره می‌شود.

ج) اشتغال القایی: اشتغال القایی شامل کسانی است که از درآمد افرادی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت جهانگردی فعالیت می‌کنند، پشتیبانی می‌شوند.

د) اشتغال در بخش ساختمان: اشتغال در بخش ساختمان شامل افرادی است که در احداث تاسیسات و زیرساخت‌های جهانگردی فعالیت می‌کنند. این گونه مشاغل معمولا موقتی هستند، مگر این که توسعه جهانگردی، رشد مداومی داشته باشد.

   قابلیت‌های بالقوه جهانگردی، در زمینه ایجاد اشتغال در جامعه در مقایسه با سایر صنایع، نقاط ضعف متعددی به شرح زیر دارد:

ـ بیشتر مشاغل این صنعت، فصلی هستند.

ـ جمعیت محلی بسیار کوچک است و معمولا قادر به پاسخ‌گویی به نیاز شغلی این بخش نیست.

   در تعدادی از این مناطق، کارکنان کافی با توانایی‌های تخصصی خاص و مهارت‌های مدیریتی لازم وجود ندارند. به این دلایل، کارکنان غیربومی با پرداخت دستمزدهای بالا جذب می‌شوند.

   تاثیر ضریب افزایش درآمد صنعت جهانگردی: ضریب افزایش، محرکی است که یک منبع درآمد خارجی، روی اقتصاد دارد و شامل تعداد دفعات خرید و فروش کالاها، خدمات است که در نتیجه هزینه اولیه جهانگرد خارجی ایجاد می‌شود.

   سهم صنعت جهانگردی در افزایش درآمد دولت: این درآمد شامل مالیات‌های اخذ شده از هتل‌ها و سایر تاسیسات اقامتی، مالیات‌های خروجی فرودگاه، حقوق گمرکی کالاهای وارداتی مورد استفاده در صنعت جهانگردی، مالیات بر درآمد شرکت‌های جهانگردی و کارکنان آن، مالیات بر مستغلات تاسیسات جهانگردی و غیره است.

   توجیه هزینه‌های احداث تاسیسات و زیرساخت‌های جامعه: مزیت اقتصادی دیگر صنعت جهانگردی که تا حدودی کیفی است، پرداخت هزینه‌ برای احداث تاسیسات و خدمات حمل و نقل و سایر زیرساختارها را که توسط کل جامعه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجیه می‌کند.

مشکلات اقتصادی توسعه صنعت جهانگردی

   اگر صنعت جهانگردی به طور دقیقی کنترل نشود، می‌تواند مشکلاتی به شرح زیر ایجاد کند:

وارداتی بودن کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت جهانگردی: اگر مقدار قابل ملاحظه‌ای از کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت جهانگردی، وارداتی و تعداد زیادی از تسهیلات جهانگردی، تحت مالکیت خارجی‌ها باشد و یا توسط آنها مدیریت شود، مزیت‌های اقتصادی این بخش کاهش خواهد یافت. این وضعیت، درآمد خالص و ارز خارجی حاصل از صنعت جهانگردی را کاهش می‌دهد و ممکن است موجب ناراحتی و عدم رضایت ساکنان منطقه مقصد جهانگردی شود. با این حال، برای توسعه صنعت جهانگردی، در بعضی از مناطق ممکن است راهکار دیگری به جز مالکیت و مدیریت تاسیسات جهانگردی توسط خارجی‌ها نباشد.

   این وضعیت معمولا در مراحل اولیه توسعه صنعت جهانگردی که سرمایه‌ها و قابلیت‌های مدیریتی محلی محدود است، اتفاق می‌افتد. در بعضی از جزایر که دارای اقتصادهای کوچک هستند و تولید کالاهای محلی محدود است، کاهش کالاهای وارداتی برای عرضه به جهانگردان خارجی دشوار است. با این حال، در چنین شرایطی نیز اشتغال و درآمد ایجاد شده توسط صنعت جهانگردی به حدی است که سرمایه‌گذاری را مقرون به صرفه می‌کند.

   ایجاد مشکلات اقتصادی برای ساکنان بومی منطقه مقصد جهانگردی: اگر صنعت جهانگردی، در مکان‌های مشخصی از کشور متمرکز شود و به دیگر نقاط توجهی نشود، مشکلات اقتصادی متعددی ممکن است پدید آید. اگر صنعت جهانگردی به علت دستمزدهای بالاتر و شرایط کاری بهتر بتواند تعداد بسیاری از کارکنان دیگر بخش‌های اقتصاد را به طرف خود جذب کند، ممکن است مشکلات زیادی در تعادل اشتغال جامعه به وجود آورد. در مناطقی که صنعت جهانگردی از رشد سریع برخوردار است، تورم قیمت زمین و بعضی از کالاها و خدمات ممکن است رخ دهد. این وضعیت، مشکلات مالی زیادی را به اهالی محلی تحمیل می‌کند.

    توسعه تدریجی صنعت جهانگردی موجب می‌شود تا مشکل تورم قیمت زمین و کالاها کاهش یابد، زیرا اقتصاد، زمان بیشتری دارد تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهد. این عمل، به ساکنان محلی اجازه می‌دهد با فرصت بیشتری خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و با آموزش مناسب‌تر، در جهت گسترش صنعت جهانگردی فعالیت کنند.